fbpx
Siirry pääsisältöön

Logistiikka ja varsinkin maantiekuljetukset ovat tärkein kuljetusmuoto Suomen sisäisessä liikenteessä ja myös sen työllistävä vaikutus on suuri. Vuonna 2017 pelkästään tieliikenne työllisti kokonaisuudessaan noin 150 000 henkilöä välillisesti tai suoraan, kattaen noin 90 % kaikista kuljetuksista.

Tuotteiden kuljetukset vaativat tekijöitä monessa kohtaa logistiikkaketjua ja näin on myös tulevaisuudessa, vaikka erilaisia kehityshankkeita on ja tulee lisää koko ajan. Robotit, dronet ym. eivät pysty korvaamaan kuin pienen osan tekemisestä. Teknologia tuo kuitenkin paljon säästöä ja helpotusta ketjun eri osa-alueisiin, mikä on muokannut ja tulee muokkaamaan montaa asiaa, jolloin henkilötyötunnit voidaan kohdistaa entistä paremmin ydinosaamista vaativiin tehtäviin.

Ammattitaitoisen raskaskaluston kuljettajan työ on itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa vaativaa.

Ammattitaitoisen raskaskaluston kuljettajan työ on itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa vaativaa – vastaahan hän niin kalustosta, omasta kuin muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta sekä kuljetettavana olevasta rahdista. Vieläkin törmää välillä ajatukseen, että raskaskalusto on tien tukkeena tai että kuljettajat vailla aivoja. Yksikään kuljetus tien päällä ei ole turha. Tavara tarvitaan jostain syystä vastaanottajalla, on se sitten raaka-ainetta tai lopputuotetta, ja aina kuljetukselle on syynsä. Ajojärjestelijät tekevät työtään vähentääkseen ajoja, reittisuunnittelulla, paluukuormien hakemisella sekä muunlaisella optimoinnilla.

Yleensä myös toivotaan, että raskaskalusto väistyisi tien sivuun, mutta sitä saisi tehdä sitten koko ajan tai kuljetukset olisi tehtävä vain öisin. Eikä raskaankaluston 80 kilometrin tuntivauhti ole monellakaan Suomen tiellä yhtään tiekohtaista rajoitusta hitaampi, joten liikennesääntöjä noudattamalla jonoa ei pitäisi edes syntyä tällaisilla tieosuuksilla.

Kuljettajan on myös ymmärrettävä oman kalustonsa vaateet ja käyttäytyminen.

Omaa raskasta kaasujalkaa kannattaa mieluummin pohtia. Tiellä kun jokainen vastaa myös muiden turvallisuudesta. Mistä itse tykkään, on että jos kuljettaja huomaa toisen haluavan ohi, annetaan merkki turvallisesta ohituspaikasta – ja näin hyvä ammattikuski toimiikin. Kuljettajan on myös ymmärrettävä oman kalustonsa vaateet ja käyttäytyminen. Ei voida olettaa, että jokainen mattimeikäläinen niitä niin hyvin tietää, mutta maalaisjärjellä kaikkien luulisi ymmärtävän, ettei isolla kalustolla mennä kokeilemaan tienpenkan kestävyyttä tai että jarrutusmatka on henkilöautoa pidempi.

Vaikka täytyy sanoa, että tämä välillä unohtuu myös ison kaluston kuljettajalta. Ei ole mukavaa, kun takalasista näkyy vain rekan merkin logo (vaikka ne komeita onkin) ja tiedät että jäät toiseksi jos tulee tiukka tilanne. Näitäkin välillä joutunut tienpäällä kokemaan, mutta palautteen antaminen kuljetusliikkeelle on parempi kuin siinä tilanteessa alkaa ”rekkakuskia opettamaan”.

On kaikkien etu antaa ajo- ja työrauha jokaiselle ja pitää tiellä liikkuminen turvallisena, ollaan siellä millä kalustolla vain liikenteessä. Jos ei muuta niin aina voi katsoa itseään siitä peruutuspeilistä ja miettiä onko omassa liikennekäyttäytymisessä parannettavaa.

Kirjoittaja on logistiikan konkari, joka on nähnyt alan vuosien aikana monelta kantilta, hevosnainen ja samalla yrittäjä, joka hoitaa niin hevosten kuin omistajien lihashuoltoa ja välillä työkavereidenkin ja Soilfoodin logistiikasta vastaava.

Nina Paloposki

040 169 3030
nina.paloposki@soilfood.fi

Jaa

Lue myös