fbpx
Siirry pääsisältöön

Ammattiliikenne on luvanvaraista toimintaa, jota säätelee kaupallisen tavarankuljetuksen lait ja asetukset. Sitä kautta tulee myös kuljettajille paljon vaatimuksia. Enää ammattiliikenteessä ei riitä pelkät kirjaimet ajokortissa eikä työvoimaa oteta naapurista kiireapunakaan.

Nykyään kuljettajaksi opetellaan. Se voi tapahtua vaikka koulun penkillä tai oppisopimuksella ja jopa vuosikymmeniä alalla olleilta vaaditaan jatkokoulutuksissa käymistä. Koulutukset riippuvat kuljetettavasta kalustosta, mutta perusammattipätevyysvaade on kaikilla sama ja kuljettajan ammattipätevyyskortin uusiminen pitää tehdä 5 vuoden välein käymällä 5 koulutuspäivää. Näin pyritään pitämään tietotaito ajan tasalla.

Onneksi on ymmärretty, että työn tuomaa kokemusta ei yksikään peruskoulutus kuitenkaan korvaa. Vaikka koulutusta annetaan koulun penkillä ja ajotunneilla, kyllä se ammattitaito kerääntyy tekemisen kautta. Varsinkaan raskaankaluston kuljettajan työ ei ole niin yksinkertaista, että kaikki siihen lopulta soveltuisivat, mutta kuljetusalalta löytyy varmasti jokaiselle oma sarkansa.

Hyvän kuljettajan ammattitaitoon kuuluu hyvin paljon muutakin kuin pelkkä kaluston liikuttaminen.

Hyvän kuljettajan ammattitaitoon kuuluu hyvin paljon muutakin kuin pelkkä kaluston liikuttaminen. Heillä pitää olla kokonaisuuden ymmärrystä ja hyvää arviointikykyä, jotta kuljetukset hoidetaan aikataulussa, täsmällisesti ohjeiden mukaisesti, turvallisesti ja ehjänä perille. Lisäksi kuljettajalla pitää olla taloudellista ymmärrystä, ammatillista tietoa laista ja säädöksistä, kuten kuorman kokoon, lastaukseen ja työ- sekä ajoaikalakiin liittyen sekä vähän mekaanikonkin vikaa, jotta pienet pikakorjaukset ja huoltotyötkin onnistuvat tarvittaessa. Näiden lisäksi kuljettajalla tulisi olla vielä palvelualttiutta ja sosiaalisia kykyjä, vaikka suurin osa työstä onkin hyvin yksinäistä istumista. Vaateita voi listata loputtomiin, riippuen kuljetuksen luonteesta.

Kuljettajilta vaaditaan nykyään myös paljon perustietoteknisiä taitoja. Enää ei useinkaan olla kynä ja paperi tyylillä liikkeellä, vaan ohjeistukset sekä tiedonkulku tapahtuu erilaisten ajojärjestelyohjelmien kautta. Näiden perusymmärrys ja -käyttö on edellytys sujuvan työn takaamiseksi. Raha ei kilahda kuljettajankaan kassaan, jos tuotteiden siirtymisiä ei voida todeta ja laskuttaa eteenpäin. Viranomaisten vaateet ovat myös nousseet ja seuranta ei siedä virheitä.

Kuljetuksia ja kuljettajia on hyvin erilaisia ja oikea kuski oikeaan työhön on kullanarvoinen.

Kuljetuksia ja kuljettajia on hyvin erilaisia ja oikea kuski oikeaan työhön on kullanarvoinen. Meillä myös kuljetuskalusto vaihtelee tuotteen mukaan. Osaan tarvitaan nestemäiselle kuljetukselle sopivaa säiliökalustoa, osalle jauhekuljetukseen sopivaa ja isona osana on erilaiset koukkuauto ym. koppakuljetuskalustot. Työn luonne on jokaiselle kalustolle hieman erilainen ja kuljettajat ovatkin aina kaluston mukaan.

Arvostan meidän alihankkijoiden työntekijöitä yli kaiken.

Arvostan meidän alihankkijoiden työntekijöitä yli kaiken. Heiltä vaaditaan paljon enemmän kuin peruskuljettajalta – eikä ole ainoa ala. Samaan kategoriaan kuuluu myös monet muut, jotka eivät aja asfalttiajoja tehtaiden välillä. Meillä kuljettajilta vaaditaan hyvin paljon tilannetajua ja sosiaalisia kykyjä heidän ollessa tekemisissä niin tehtaiden kuin loppuasiakkaiden eli viljelijöiden kanssa. Purkupaikat eivät ole useinkaan ideaalisia, joten kuljettajan on osattava ennakoida onnistuuko pyydettyyn paikkaan purku niin, että sieltä pääsee myös pois. Tarkoittaen, että mahtuuko kalustolla ajamaan ja kestääkö tiet ja pellot ym. kaluston painon. Siellä kuraisen pellon keskellä, kun ei ole kenenkään mukava olla kiinni.

Kun kuljetuksia tehdään ympäri vuoden, tilannetajun on oltava just eikä melkein vallitsevien olosuhteiden mukaan. Usein kyseistä reittiä on kuljettu vain traktorilla ja aina ei ison kaluston mitat ja vaateet ole tiedossa. Välillä tilanne vaatii melkoista neuvottelua asiakkaan kanssa ja siinä sosiaaliset ja ammatilliset taidot puntaroidaan. Ennakointi on kaiken A ja O.

Reittisuunnitelma pitää myös tehdä ajatusta käyttäen. Google Mapsin ohjeistus ei sitä tee vaan se voi ajattaa pieniä kyläteitä tai vastaavia, jotka eivät raskaalle kalustolle sovi. Tässä myös kuljettajan ammattitaito on parempi kuin ajojärjestelijän, joka katsoo reittejä tietokoneen ruudulta.

Toiminnan laajetessa, myös alihankkijaverkostomme on kasvanut räjähdysmäisesti ja samalla kuljettajilla on tuoterepertuaari kasvanut. Jokaisella tuotteella on omat ominaisuutensa, jotka vaikuttavat myös kuljetukseen, joten niiden ymmärrys on kanssa tärkeää. Kuljettajamme usein myös lastaavat kuormansa itse, joten tuotteesta riippuen tarvitaan fysiikkaa letkujen käsittelyyn tai osaamista kuormaajan käyttöön. Kuljettaja on siis melkoinen monitoimija!

Kuljettaja on siis melkoinen monitoimija!

Työn luonne myös takaa sen, että suunnitelmat usein vaihtuvat ja näin ollen hyvä tiedonkulku ajojärjestelijän kanssa on toiminnan peruste. Kuljettajalta tulevat ne arvokkaimmat tiedot konttorin päähän. Kukaan ei ole yksin. Toisten auttaminen ja tiedon liikkuminen on työn onnistumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Ajojärjestelijän on syytä kuunnella kuskeja, koska heillä on suuri ammattitaito ja tieto kentältä. Kun kuljettajat ovat ammattitaitoisia tämä on helppoa. Yhteistyön sujuvuuden kannalta on välillä konttoriporukankin hyvä päästä paikanpäälle näkemään toimintaa niin tehtailla kuin asiakkaan päässä. Vaikka hypätä hetkeksi sinne kaluston kyytiin kuuntelemaan kuljettajia.

Meillä kuljettajan on ymmärrettävä myös perustasolla maatalouden luonnetta ja vaatimuksia. Yhtenä isona kumppanina, kun ovat myös toiset alihankkijamme eli levittäjät, jotka tuotteesta ja tilanteesta riippuen jatkavat kuljettajan työtä saadaksemme tuotteen peltoon.

Kuljettaja on yrityksen tärkeä ja usein näkyvin kasvo asiakkaalle! Tästä syystä saamme kiittää joka päivä ammattitaitoisia ja hyviä kuljettajia, joiden kanssa meillä on ilo työskennellä.

Kiitos teille jokaiselle!

Kirjoittaja on logistiikan konkari, joka on nähnyt alan vuosien aikana monelta kantilta, hevosnainen ja samalla yrittäjä, joka hoitaa niin hevosten kuin omistajien lihashuoltoa ja välillä työkavereidenkin. Kirjoittaja vastaa Soilfoodilla logistiikasta.

Nina Paloposki

040 169 3030
nina.paloposki@soilfood.fi

Jaa

Lue myös