fbpx
Siirry pääsisältöön

Aamu alkaa puhelinsoitolla. “Saadaanko kalkkitoimitus asiakkaalle vielä tällä viikolla?“ Tarja Makkonen vilkaisee säätiedotetta ja toteaa sen näyttävän siltä, että asia saadaan kyllä ratkaistua. Samalla mielessä jo ollut suunnitelma menee uusiksi. Soilfoodin operaattorille tämä on arkea, jossa jokainen päivä tuo eteen muuttuvia tilanteita, jotka ratkaistaan ja hoidetaan. 

Harva on Tarja Makkosta tavannut, mutta hänen äänensä on tuttu monille Soilfoodin asiakkaista ja yhteistyökumppaneista. Tarja vastaa useista Soilfoodin tuotteista aina raaka-aineen vastaanotosta asiakastoimituksiin. 

– Päivittäistä yhteydenpitoa yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin sekä teollisuudessa että maataloudessa, muutoksiin reagoimista, raportointia ja laatutyötä, kuvailee Tarja työpäiväänsä. 

Mutta miltä operaattorin arjessa todella näyttää? Kysytään tarkemmin.  

Suomen sääolosuhteissa hiottu 

Tarja aloittaa jokaisen aamun katsomalla säätiedotuksen. Hän selvittää rutinoituneesti, missä sää sallii kalkkien levitykset ja onko alueita, joilla toimituksia pitää uudelleen aikatauluttaa. Toimitukset ja levitykset suunnitellaan etukäteen, mutta ne tarkentuvat yleensä noin viikkoa ennen.  

– Yksi puhelu voi muuttaa kaiken, Makkonen muistuttaa naurahtaen. 

Muutoksia aiheuttavat sääolosuhteet, raaka-aineita toimittavien tehtaiden toiminta, jalostusprosessit, asiakkaiden tarpeet tai vaikkapa sairastapaukset. Välillä tulee pikatilauksia, joskus hoidetaan peruutuksia tai siirtoja. Kaikki tämä selvitetään nopeasti ja tehokkaasti. 

Soilfoodin operatiivisen toiminnan tehokkuus on kymmenessä vuodessa hiottu Suomen vaihtuvissa sääolosuhteissa.  
 

– Tämä talvi on esimerkiksi ollut todella haastava. Jotta pellolle voidaan mennä, pitää olla routaa ja pakkasta. Haastavista keleistä huolimatta yleensä aina jossain välissä talvea tulee sopiva hetki kalkita, ja me pyrimme ne asiakkaiden toivomusten mukaan löytämään. Tilausta voidaan myös siirtää, jos sopivia kelejä ei vain tule, Makkonen muistuttaa.  


– Tämä talvi on esimerkiksi ollut todella haastava. Jotta pellolle voidaan mennä, pitää olla routaa ja pakkasta. Haastavista keleistä huolimatta yleensä aina jossain välissä talvea tulee sopiva hetki kalkita, ja me pyrimme ne asiakkaiden toivomusten mukaan löytämään. Tilausta voidaan myös siirtää, jos sopivia kelejä ei vain tule, Makkonen muistuttaa.  

Kokemus ja halu auttaa ovat operaattorin supervoimia 

Ihan helposta ei tämä operaattori hätkähdä. Aiemmin Makkonen työskenteli 12 vuotta kuljetussuunnittelijana, ja Soilfoodilla jo viisi vuotta. 

Makkosen työssä on ymmärrettävä niin tehtaiden kuin maanviljelijöiden arkea ja pystyttävä omalla toiminnallaan tukemaan koko toimitusketjua. Toimitusketjun eri lenkit ovat äärettömän taitavia ammattilaisia omalla alallaan, mutta jotta ketju pyörisi moitteetta, tarvitaan joku pitämään langat käsissä. 

– Kuormien toimitukset suunnitellaan yhteistyössä kuljetusliikkeiden ja levittäjien kanssa. Kaikkien saumaton yhteistyö takaa onnistuneen toimitusketjun. 

– Halu saada asiat onnistumaan on avainsana. Maanviljelijälle kalkituksen viivästyminen voi olla iso asia tai tehtaalla voi toiminta häiriintyä, jos sivuvirtoja ei saada liikkeelle. Minulle asiakas on tärkein: kun tekee työnsä, siten että mietit olevasi asiakkaan asemassa, pääsee jo todella pitkälle. 

– Kun kaikki menee nappiin, ja asiakas sekä yhteistyökumppanit ovat tyytyväisiä, se antaa energiaa jatkaa, hän jatkaa.  

Työkaverit ovat huomanneet, että pieni paine pitää Tarjan liikkeessä. Hiljaisempina hetkinä hänen työpisteeltään saattaa kuulua huokailuja – silloin on liian rauhallista!  

Jaa

Lue myös