Miten selättää harmaa ja synkkä marraskuu?

Herätyskello soi taas aivan liian aikaisin. Ulkona on pimeää, kylmää ja sataa vettä. Ei auta, pakko se on nousta. Vaatteet niskaan ja koirien kanssa ulos, lenkki otsalampun valossa ja takaisin sisälle. Hrrr… Koirille ruoka, tavarat mukaan ja ei kun töihin.

Työpäivän aikana ikkunasta voi katsoa harmauteen ja vesisateeseen. Eivät kaupungin talojen harmaa ulkoasu, eivätkä mustana kiiltävät kadut auta piristämään mieltä. Työpäivän päätteeksi suunnataan kotia kohti ja jälleen otsalamppu päähän ja koirien kanssa lenkille.

Marraskuu on yksi synkimmistä kuukausista. Aurinkoisen kesän ja värikkään syksyn jälkeen pimeys on aika masentavaa. Vuosi alkaa tulla päätökseen ja mieli halajaa jo pienelle joululomalle. Jaksaminen ei useinkaan ole marraskuussa huipussaan ja mieliala saattaa olla alakuloinen. Tehokkuus laskee, kun taivaanrannassa pilkahteleva aurinko ei loista ja energiaa hankitaan auringonvalon sijaan kahvikupista. 

“Jaksaminen ei useinkaan ole marraskuussa huipussaan ja mieliala saattaa olla alakuloinen.”

Asiantuntijatehtävissä henkinen kuorma on fyysistä kuormitusta suurempi. Arki on hektistä ja kiireistä. Kiire ulottuu myös vapaa-aikaan, minkä seurauksena palautumisellekaan ei välttämättä aina löydy kalenterista aikaa. Valon puute lisää aivojen stressitilaa ja riski uupumiselle on suurempi.

On hyvä muistaa, että pienikin tauko ajatustyöstä auttaa ja antaa aivoille mahdollisuuden levätä. Ruudun tuijottamisen sijaan suosittelen puuhastelemaan. On se sitten leipomista, kutomista tai muuta pientä puhdehommaa, tärkeintä on tehdä jotain tavallisesta arjesta poikkeavaa ja välttää älypuhelimen tai television tuijottamista. Itse rakastan leipomista ja pullataikinan vaivaaminen on minulle mieluisaa hermolepoa. Harrastukset ovat tietenkin yksi tapa rentoutua. Itselleni syksyn kohokohtia ovat viikonloput metsästyksen parissa. Luonnossa mieli lepää.

Miten työnantaja voisi tuoda piristystä tähän harmauteen?

Meillä Soilfoodilla on otettu hiljattain käyttöön liikuntamahdollisuus työaikana. Työntekijämme voivat siis viikossa käyttää 1,5 tuntia työaikaansa liikuntaharrastukseen. Työntekijä voi käyttää ajan vaikkapa puistokävelyllä, uimahallissa tai salilla. Tärkeintä on, että työntekijä liikkuu ja harrastaa itselleen mieluisaa liikuntamuotoa. Me haluamme, että henkilökuntamme voi hyvin ja jaksaa työssään. Tarjoamalla työntekijöille 1,5 tuntia työajasta liikuntaa, voi työntekijä käyttää omaa vapaa-aikaansa, vaikka perheensä tai ystäviensä kanssa.

“Me haluamme, että henkilökuntamme voi hyvin ja jaksaa työssään.”

Liikuntamahdollisuuden lisäksi meillä kannustetaan henkilökuntaa yhteisiin tekemiseen. Olemme Tampereen toimiston naisten porukalla käyneet twerkkaamassa. Emme ehkä aivan päässeet lajin hienouteen yhdellä kokeilukerralla kiinni, mutta hauskaa meillä oli. Meiltä oli tänä vuonna myös joukkue Tough Viking -liikuntatapahtumassa sekä olemme käyneet myös yhdessä iltarasteilla.  

Mikä on sinun selviytymiskeinosi pimeässä ja synkässä marraskuussa?

Sini Kivistö

Kirjoittaja on leipoja ja kahden mäyräkoiran omistaja sekä vastaa Soilfoodin henkilöstön hyvinvoinnista.

sini.kivisto@soilfood.fi

Jaa artikkeli:
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp